התמודדות עם לחץ וחרדה אצל ילדים

מתח, חרדה ולחץ הם חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שמסוגל להשתלט על חיינו מבלי שנשים לב לכך כלל

אף הורה לא אוהב לראות הילד שלו עצוב או מפוחד, אך יותר ויותר ילדים בעולם המערבי מתמודדים כיום עם התקפי חרדה וסטרס  לעיתים קרובות. לרוב, ההורים של אותם ילדים אובדי עצות ופונים לכל כיוון אפשרי שיכול לעזור לילדיהם ולהם להתמודד עם המצב הזה, אך לעיתים ללא הועיל.

מה הם הסימנים לסטרס ולחץ אצל ילדים ? ואיך ניתן לזהותם ?

הסימנים מתחלקים לשלושה סוגים :

1-סימנים פיסיים   למשל- תלונות חוזרות  על כאבי ראש או בטן, למרות שאין סיבה רפואית מוצדקת .סירוב  לאכול חטיפים או ארוחות בבית הספר. חוסר מנוחה, עצבנות , היפראקטיביות או חוסר שינה .

2-סימניים התנהגותיים  למשל -הם שואלים כל הזמן "מה אם?" .נמנעים מהשתתפות בפעילויות כיתתיות, גם מחוץ לשעות בית הספר.  הם שקטים או שקועים בדבר מה בזמן שהם אמורים לעבוד עם אחרים .מסרבים ללכת לבית הספר.  בזמני הפסקות בבית הספר הם נשארים לבד. מסרבים לדבר עם אנשים במקומות ציבוריים.

3-סימניים רגשיים למשל –בכי  לעתים קרובות .מתנהגים ברגישות יתר. כעס ללא סיבה ברורה .פחד  לעשות טעויות קטנות. סובלים מפחדים מוגזמים (אסונות טבע, דבורים וכדומה).דואגים ממה שיקרה בעתיד. מסיוטים

התמודדות עם לחץ וסטרס אצל ילדים היא נושא חשוב שדורש תשומת לב והתערבות מכוונת מצד ההורים, המחנכים ומטפלים אחרים.

הנה מספר טיפים ישימים  שיכולים לעזור ולסייע –

הקשבה פעילה

הקדישו זמן לשוחח עם הילד על מה שמטריד אותו, תוך הקשבה פעילה. הראו עניין ואמפתיה כדי שהילד ירגיש נתמך ומובן

יצירת רוטינה יציבה

 ילדים מרגישים בטוחים יותר כאשר הם יודעים מה לצפות. עזרו להם לפתח   רוטינה יומית קבועה, במיוחד בתקופות מתוחות

לימוד טכניקות הרפיה

 עבדו עם הילד על טכניקות הרפיה כמו נשימות עמוקות, מדיטציה מותאמת לילדים, או יוגה

פעילות גופנית

עידוד הילד להשתתף בפעילות גופנית יכול לעזור לו לשחרר מתחים ולחץ. זה יכול להיות ספורט, ריקוד, הליכה או רכיבה על אופניים

שיתוף פעולה עם בית הספר

דברו עם מורים וצוות הבית ספר כדי להבין את מקורות הלחץ של הילד ולחפש פתרונות משותפים

חיזוק חיובי

 תנו לילד מחמאות וחיזוקים חיוביים על מאמצים ולא רק על הישגים. זה יכול לעזור לבנות את ביטחונו העצמי.

הגבלת חשיפה לחדשות ותכנים מטרידים

ודאו שהילד לא נחשף יתר על המידה לחדשות או תכנים באינטרנט שיכולים להגביר את תחושת הלחץ אצלו

למידה לזהות רגשות

 עזרו לילד לזהות ולבטא את רגשותיו. למדו אותו מילים חדשות לתיאור רגשות וחוויות

שימוש בספרים וסיפורים ספרים וסיפורים על דמויות המתמודדות עם אתגרים ולחצים יכולים להוות כלי עזר נהדר לדיון והבנה.

ייעוץ מקצועי אם נראה שהלחץ או הסטרס משפיעים באופן משמעותי על התפקוד של הילד, שקלו לפנות לייעוץ עם מומחה, כמו פסיכולוג ילדים

ביחס האישי והבנת צרכיו ומאפייניו הייחודיים של כל ילד יכולה להביא לתוצאות הטובות ביותר בהתמודדות עם לחץ וסטרס חשוב לזכור שכל ילד הוא עולם ומלואו, ומה שעובד לאחד עשוי שלא לעבוד לאחר.

כתבה וערכה- מזרחי טלילה .

                           

דילוג לתוכן