מדעי המוח אימון המוח ולמידה.

נוירוביקה היא תחום מתקדם במדעי המוח שתופס תאוצה בעשור האחרון  ומתמקד בחקר הקשרים בין פעילות המוח לבין פעילות גופנית ותנועה. נוירוביקה  היא שילוב בין נוירולוגיה ואירוביקה היא משלבת ידע מתחומים שונים כמו רפואה, פסיכולוגיה, ביולוגיה, תזונה ואימון ספורטיבי . נוירוביקה הפכה לנושא פופולרי ומגוון של תוכניות אימון מבוססות שפותחו בכדי לשפר את בריאות המוח ולהפוך אותו למוח פעיל ,חד חריף ובריא תוך פיתוח יכולות קוגניטיביות ומניעת איבוד הזיכרון . על תחום הנוירוביקה וכיצד ניתן לשלב אותה בחיי היום יום בקלות וביעילות  ניתן ללמוד מהספר הקליל-נוירוביקה הדרך לאימון המוח מאת לורנס ק' כץ ומנינג רובין .

חינוך הוא גם חלק מרכזי בתחום זה, שכן ישנה הבנה גוברת על חשיבות הכשרת המוח כחלק מתוך עיקרי חינוך ולמידה. חינוך נוירובי מתבסס על תהליכי למידה  אימוניים ופיתוח של יכולות קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות, כאשר משתמשים בידע על מערכת העצבים ועל פעילות המוח כדי לפתח שיטות חינוכיות יעילות יותר  

הקשר בין שני התחומים מתפשט כאשר חינוך נוירובי משתמש בידע על פעילות המוח הפועל כשריר אינטראקטיבי ,דינמי  ואיכויותיו כדי לעצב וליישם תהליכי למידה יעילים יותר. כך, לדוגמה, תוכניות אימון פיזי המבוססות על נוירוביקה יכולות לסייע לילדים בפיתוח יכולות הרכיבה והתמצאות מרחבית, ובעזרת הבנה טובה יותר של כיצד המוח פועל, ניתן לשפר את שיטות הלמידה במוסדות החינוך באופן כללי.

מה היא נוירופדגוגיה ?

נוירופדגוגיה היא תחום חדש יחסית בישראל  אך  מתקדם בחינוך במדינות מובילות חינוך  המשלב בין מדעי המוח ותהליכי למידה. התחום מתמקד בחקירת השפעת פעילות המוח על תהליכי הלמידה וההוראה, ובפיתוח שיטות חינוכיות המבוססות על הבנת התהליכים הנוירולוגיים המאפשרים אותם.

באמצעות הבנה מעמיקה של פעילות המוח וההשפעה שלה על תהליכי חשיבה ולמידה אפקטיבית .

נוירופדגוגיה מציעה כלים ליצירת שיטות למידה אפקטיביות יותר. לדוגמה, בהתבסס על תהליכים נוירולוגיים כמו פלסטיות עצבית ורשתות נוירונים, ניתן לפתח שיטות לימוד המקנות לתלמידים כלים להבנה עמוקה יותר ולהגדרה חדה יותר של מושגים -ראה שיטת C.F.L

בנוסף, נוירופדגוגיה מציעה גם כלים לאבחון ולטיפול בקשיים למידתיים ובעיות קשב וריכוז, תוך דמיון לבין תהליכי המוח המושפעים. בכך, התחום מאפשר שיפור ביצועי הלמידה וההוראה באמצעות התאמה אישית וקידום התפתחות תהליכי הלמידה של כל תלמיד באופן מותאם אישית

נוירופדגוגיה היא תחום מגוון שיכול לשמש כל מי שעוסק בתהליכי למידה והוראה, ורוצה להשתמש בידע על פעילות המוח כדי לשפר את התוצאות של הלמידה.

דוגמאות לאנשים שעשויים לעסוק נוירופדגוגיה 

-מורים ומחנכים: מורים בכל רמות החינוך, מגן ילדים ועד לאוניברסיטה, יכולים להשתמש בידע נוירולוגי שרכשו במגורם מקצועי כדי לפתח שיטות לימוד אפקטיביות ולסייע לתלמידים להשיג הישגים טובים יותר.

-פסיכולוגים חינוכיים: מומחי פסיכולוגיה שעוסקים בתהליכי הלמידה וההתפתחות יכולים להשתמש בידע נוירולוגי כדי להבין טוב יותר איך עובד המוח בזמן הלמידה ולפתח כלים לטיפול ולתמיכה בתלמידים עם קשיים למידתיים.

-חוקרים בתחומים שונים, כמו פסיכולוגיה, חינוך, ומדעי המוח, יכולים לעסוק בחקירת יחסי גומלין בין פעילות המוח לבין תהליכי למידה ולהשתמש בתובנותיהם לשיפור החינוך וההוראה.

מדריכים ומאמנים: מדריכים ומאמנים בתחומים כמו ספורט, אומנויות לחימה, או אימון אישי יכולים להשתמש בידע נוירולוגי כדי לפתח תוכניות אימון יעילות יותר ולסייע ללקוחותיהם לשפר את ביצועיהם .

כל מי שעוסק בפיתוח תהליכי למידה ורוצה להשתמש בידע על פעילות המוח כדי לשפר את התוצאות של הלמידה וההוראה יכול לעסוק בנוירופדגוגיה ובתנאי שרכש ידע מקצועי בנושא מבנה המוח ותפקודיו השונים כמרכז הבקרה ,תת מודע ומודע .

לסיכום-

על מנת לעסוק בנוירופדגוגיה, יש לרכוש ידע רב על מערכת העצבים, פעילות המוח, תהליכי הלמידה והתפתחות הילד.

 הנה כמה נושאים מרכזיים שיש להבין ולהתמקד בהם

אנטומיה ופיזיולוגיה של מערכת העצבים: ידע עמוק על מבנה ופעילות המוח, ומערכת העצבים המרכזית והפריפרית.

תהליכי למידה: הבנה של תהליכי הלמידה, כולל היבטים כמו זיכרון, ריכוז, חשיבה קריטית, והתפתחות קוגניטיבית.

פלסטיות עצבית: הבנה של יכולת המוח לשנות את מבנהו ופעילותו בעקבות ניסיון, תרגול, וחוויות למידה.

קשר בין תהליכי המוח והלמידה: הבנה של הקשרים בין פעילות המוח לבין יכולת למידה, וכיצד ליישם תובנות מתחום זה לשיפור הלמידה.

דיאגנוזה וטיפול: יכולת לזהות קשיים למידתיים במיוחד ולפתח אסטרטגיות טיפוליות מבוססות נוירולוגיה.

 

 

 

נכתב על ידי -מזרחי טלילה

 

 

דילוג לתוכן