Coaching For Learning
" אימון ללמידה" מה זה אומר ?מה זה כולל ?איך זה עובד ?
נתחיל מ-"האני מאמין " ובסיסי העוגן של השיטה
1-המוטו שלנו-כל ילד יכול
באינטלקט סקול מאמינים שלכל אחד ואחת יש יכולות ייחודיות .לכל ילד וילדה יש כישורים וחוזקות בולטים וייחודיים משלהם .תפקידנו כמאמני למידה לאתר את החוזקות הללו ,להעצימן ולשלב אותן בתהליכי למידה. כך הילד מונע ממקום חיובי חזק, ומסגל לעצמו פעולות עצמאיות מקדמות באופן אוטומטי כמעט .
2–למידה אפקטיבית
למידה פרטנית אישית -היא למידה אינדיבידואלית דיפרנציאלית המשלבת תפקודים מגוונים משני חלקי מוח האדם. ובעצם, למידה אפקטיבית היא למידה מותאמת לילד על פי יכולותיו וחוזקותיו האישיות .אך יותר מכך למידה אפקטיבית משמעותית ,היא למידה חושית ,היקפית ,רב ערוצית המתייחסת לכלל האלמנטים -סביבת העבודה ,מרחב לימודי, יחסי הורים וילדים, אמונת הילד בעצמו, תחביביו ,העדפותיו דמותו ואישיותו של המורה ועוד.{נוירופדגוגיה-Neuroscience: implications for education and lifelong learning THE ROYALSOCIETY-02.24}
3-אימון מחזורי לאורך זמן
חזרתיות מרובה ואימון מחזורי מאפשרים יצירה ורכישה של תבניות למידה חדשות ,הטמעה בזיכרון לטווח ארוך ופיתוח יכולת שליפה טובה יותר. זאת בנוסף, ליצירת הרגלי למידה אפקטיביים ,צמצום פערים ושיפור הישגים. חשוב לציין שמושג -אימון המוח-לקוח מעולם מדעי המוח ספר מומלץ בנושא הוא ספרו של ד"ר לורנס כץ ומנינג רובין "נורוביקה אימון המוח ".
4-אימון לחשיבה חיובית
חשיבה חיובית -משחררת מדפוסי חשיבה מקבעים ,רגש והתנהגות מעכבים ומאפשרת חווית הצלחה מתמשכת.
5-קשר בין אישי
קשר טוב עם גורם ההוראה מעודד למידה והצלחה . אנו באינטלקט סקול מאמינים שקשר טוב אך בלתי תלוי עם מאמן הלמידה תורם יותר ובאופן משמעותי לתהליכי הלמידה של הילד וגורם לו להאמין בעצמו וביכולותיו , מאפשר לו להתמודד טוב יותר עם כישלון ואתגרים והכי חשוב לא להיות תלוי בגורם חיצוני.
קצת עובדות ….
1-מח האדם בנוי משני חלקים\אונות – ימנית ושמאלית.
האונה השמאלית -האונה הריאלית {המחושבת יותר} אחראית על -חשיבה ,קריאה ,כתיבה ויכולות אנליטיות מגוונות.
האונה הימנית- האונה היצירתית אחראית על הפן הרגשי ההומני האומנותי התחושתי ועוסקת יותר במיומנויות של דמיון תפיסת המרחב ועוד.
2-המוח הוא שריר וכמו כל שריר בגוף ,ככל שנאמן אותו יותר נוכל לפתח אותו ולהגמיש אותו יותר .
3-הוראה מותאמת היא הוראה אינדיבידואלית המשלבת בין אסטרטגיות למידה ,סגנון למידה ,דינמיקה קבוצתית וחושים .
אחרי שלמדנו את כל זה חיברנו את כל המרכיבים ,והרכבנו שיטה ייחודית וגמישה שיכולה להוביל כל תלמיד להצלחה .
בבסיס השיטה שלנו 3 הנחות יסוד מרכזיות –
הנחת יסוד הראשונה
על מנת, ליצור תפיסה הבנה הפנמה ושליפה של החומר הנלמד יש להשתמש במערך רב יותר של חושים של תחושות ריחות צבעים וקולות על מנת ליצור ,קישורים אסוציאטיביים רחבים בין חומר נתון לחדש. התוצאה– הטמעת הנושא הלימודי במוקד הזיכרון לטווח ארוך במוח של החומר הנלמד בתהליך למידה מותאם וארוך טווח=שליפת מידע טובה יותר.
הנחת יסוד שנייה
זיהוי אינטליגנציות דומיננטיות על פי סולם גרדנר בשילוב תורת הפנטגרם הקובעת כי בכל אדם טמונים חמישה אלמנטים. זיהוי האלמנטים מסייע להבין האם הילד\האדם העומד מולנו מונע יותר על ידי רגשות או רציונל בנוסף זיהוי תמהיל האינטליגנציות על פי שאלון מובנה שפיתחנו באינטלקט סקול {בהלימה לשאלון של ארמסטרנג ,1996} מאפשר איתור חוזקות של הילד.
השילוב בין שני העקרונות יקנה לגורם ההוראה \מאמן הלמידה תמונה בהירה וברורה של השפה המוחית של התלמיד העומד מולו. כך ניתן לבצע הקניות ולמידה אפקטיבית תוך שהוא פונה ויוצר תקשורת בשפתו הוא.
הנחת יסוד שלישית
יש לזהות דפוסי התנהגות מעכבים, ולנסות להבין מהי המחשבה העומדת מאחורי אותו דפוס ולשנותו באופן מידי באמצעות קואיצינג ואימון –תוך החדרת מחשבות חיוביות באמצעות מלל מסוג "אני יכול", "אני יודע" ,"אני אתמודד" ועוד.
הרציונל
המוח יכול "לתפוס" ולעבד כל נושא לפי סך האינטליגנציות, והיכולות המוחיות הדומיננטיות ביותר אצל הילד. כלומר, צד ימני או שמאלי-לדוגמא: ילד ריאלי יבין טוב יותר את החומר למידה אם נלמדו לפי מערך חוקים וכללים.
ילד המוגדר יותר רגשי אמוציונלי או הומני יבין יותר אם נסביר לו באמצעות צבעים צלילים שירים ותנועה בכפוף לאינטליגנציה הדומיננטית ולפי סגנון הלמידה שלו
בכל מקרה, מערך הקישורים בין שני צידי המוח צריך להתבצע באופנים מגוונים כך מתפתחות גמישות מוחית , יכולת הבנה טובה יותר של החומר הנלמד, יכולת הטמעה לטווח ארוך ושליפת נתונים יעילה יותר, במקביל ליצירת חווית לימוד בכל שיעור.
איך יוצרים חוויה מלמידה ? הכל מתחיל במאמן הלמידה
גורם ההוראה \מאמן הלמידה הוא אחד הגורמים הדומיננטיים ,החשובים והמשפיעים ביותר על הילד ברמה האישית נפשית קונטיבית .
על כתפי מאמן הלמידה מוטלת האחריות המרכזית להוביל כל ילד להצלחה, ממקום של אמונה אישית שכל ילד יכול ושלו עצמו יש את המסוגלות והכלים להובילו להצלחה .
כך למשל שתלמיד מגיע לשיעור במרכז שלנו מאמן הלמידה יתעניין בשלומו, ישאל אותו -איך עבר עליו היום ,והאם אכל ושתה, ועל מה ירצה להתמקד בשיעור-שיחה זו בת 3 דקות בערך גורמת לתלמיד להרגיש רצוי, בעל כוח והשפעה על מערך השיעור ומאחר והוא חייב להיות מודע- עליו להגדיר על מה הוא רוצה להתמקד. כך באופן עקיף התלמיד מגלה חוזקות וחולשות.
אלמנט נוסף שיוצרת השיחה ולא פחות חשוב הוא שקיפות וכנות. התקשורת הבין אישית שנוצרת בין מאמן הלמידה לתלמיד חשובה לצורכי למידה .
ילד שמרגיש יחס אישי ואכפתי מצד הגורם המלמד יקלוט טוב יותר את החומר הנלמד ויהיה פתוח לשינויים בחשיבה וממילא בהתנהגות.
לבסוף ,יחסי תלמיד ומאמן הלמידה צריכים להיות מוגדרים במילים כגון- אסרטיביות ,כבוד ,גבולות, התמדה, יחס אישי, חוסר תלות ואינדיבידואליות בתוך הקבוצה ומחוצה לה .
הכי חשוב –שנזכור למידה היא תהליך רב שלבי המורכב מהרבה אלמנטים אישיותיים וסביבתיים. לכן לכל תלמיד שמגיע למרכז נבנה מסלול מותאם באופן אישי שיתאים לקצב שלו אנחנו באינטלקט סקול , מתאימים את השיטה לילד ולא את הילד לשיטה .
שיטת C.F.L–שיטה ייחודית בהתאמה אישית לכל תלמיד
רק באינטלקט סקול תלמד תוביל .
כל הזכויות שמורות © טלילה מזרחי אינטלקט סקול תלמד תוביל