מדעי המוח אימון המוח ולמידה.
מהי נוירוביקה?
נוירוביקה היא תחום מתקדם במדעי המוח שתופס תאוצה בעשור האחרון ומתמקד בחקר הקשרים בין פעילות המוח לבין פעילות גופנית ותנועה. נוירוביקה, שילוב של נוירולוגיה ואירוביקה, מאגדת ידע מתחומים שונים כגון רפואה, פסיכולוגיה, ביולוגיה, תזונה ואימון ספורטיבי.
נוירוביקה הפכה לנושא פופולרי הכולל מגוון תוכניות אימון מבוססות, אשר נועדו לשפר את בריאות המוח, להפוך אותו לפעיל, חד, חריף ובריא, תוך פיתוח יכולות קוגניטיביות ומניעת אובדן זיכרון.
על תחום הנוירוביקה וכיצד ניתן לשלב אותה בחיי היומיום בקלות וביעילות ניתן ללמוד מהספר "נוירוביקה – הדרך לאימון המוח" מאת לורנס ק' כץ ומנינג רובין.
הקשר בין חינוך לנוירוביקה
חינוך הוא גם חלק מרכזי בתחום זה, שכן ישנה הבנה גוברת על חשיבות הכשרת המוח כחלק מתהליכי חינוך ולמידה. חינוך נוירובי מתבסס על תהליכי למידה אימוניים ופיתוח של יכולות קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות, תוך שימוש בידע על מערכת העצבים ועל פעילות המוח כדי לפתח שיטות חינוכיות יעילות יותר.
הקשר בין שני התחומים מתהדק כאשר חינוך נוירובי משתמש בידע על פעילות המוח, הפועל כשריר אינטראקטיבי ודינמי, כדי לעצב וליישם תהליכי למידה מתקדמים.
לדוגמה, תוכניות אימון פיזי המבוססות על נוירוביקה יכולות לסייע לילדים בפיתוח יכולות רכיבה והתמצאות מרחבית. בנוסף, הבנה טובה יותר של אופן פעולתו של המוח יכולה לשפר את שיטות ההוראה והלמידה במוסדות חינוך באופן כללי.
מהי נוירופדגוגיה?
נוירופדגוגיה היא תחום חדש יחסית בישראל, אך במדינות מובילות בחינוך הוא נחשב לתחום מתפתח ומתקדם. נוירופדגוגיה משלבת בין מדעי המוח לתהליכי למידה, ומתמקדת בחקר ההשפעה של פעילות המוח על תהליכי ההוראה והלמידה.
באמצעות הבנה מעמיקה של פעילות המוח והאופן שבו היא משפיעה על החשיבה והלמידה, נוירופדגוגיה מציעה כלים ליצירת שיטות למידה אפקטיביות יותר.
לדוגמה, בהתבסס על פלסטיות עצבית (יכולת המוח להשתנות וללמוד מחדש) ורשתות נוירונים, ניתן לפתח שיטות לימוד שמסייעות להבנה עמוקה יותר של מושגים ולחידוד יכולות החשיבה – ראו לדוגמה שיטת C.F.L.
בנוסף, נוירופדגוגיה מציעה כלים לאבחון ולטיפול בקשיי למידה ובעיות קשב וריכוז, תוך התאמה לתהליכים הנוירולוגיים המתרחשים במוח. כך ניתן לשפר את ביצועי הלמידה וההוראה באמצעות התאמה אישית לתלמידים, על פי הדרך שבה מוחם פועל.
מי יכול לעסוק בנוירופדגוגיה?
נוירופדגוגיה היא תחום מגוון שיכול לשמש כל אדם העוסק בתהליכי למידה והוראה, אשר רוצה לשפר את תוצאות הלמידה באמצעות הבנת פעילות המוח.
דוגמאות לאנשי מקצוע העוסקים בתחום:
🔹 מורים ומחנכים – אנשי חינוך מכל הרמות, החל מגני ילדים ועד לאוניברסיטאות, יכולים לשלב עקרונות נוירופדגוגיים כדי לשפר את שיטות ההוראה ולעזור לתלמידים להגיע להישגים גבוהים יותר.
🔹 פסיכולוגים חינוכיים – מומחים לתהליכי למידה והתפתחות יכולים להשתמש בידע הנוירולוגי כדי להבין כיצד המוח פועל בזמן הלמידה ולפתח כלים להתמודדות עם קשיים לימודיים.
🔹 חוקרים בתחומי מדעי המוח, חינוך ופסיכולוגיה – חוקרים יכולים לחקור את יחסי הגומלין שבין פעילות המוח לתהליכי למידה, ולפתח שיטות חינוך מתקדמות על בסיס תובנותיהם.
🔹 מאמנים ומדריכים – מדריכי ספורט, מאמנים אישיים, ומטפלים בתחומי אומנויות הלחימה והאימון הפיזי יכולים לשלב ידע נוירולוגי בתוכניות האימון שלהם, כדי לסייע למתאמנים לשפר ביצועים ולהגביר את יכולותיהם.
כל מי שעוסק בפיתוח תהליכי למידה ורוצה להשתמש במדעי המוח כדי לשפר תוצאות חינוכיות, יוכל להפיק ערך מנוירופדגוגיה, בתנאי שרכש ידע מקצועי בנושא מבנה המוח ותפקודיו השונים (כגון מודעות, תת-מודע, ותהליכי בקרה מוחיים).
כיצד ניתן להעמיק בתחום הנוירופדגוגיה?
על מנת לעסוק בתחום זה באופן מקצועי, יש לרכוש ידע רחב על מערכת העצבים, פעילות המוח, תהליכי למידה והתפתחות הילד.
🔸 אנטומיה ופיזיולוגיה של מערכת העצבים – הכרה מעמיקה של מבנה המוח, מערכת העצבים המרכזית והפריפרית, ואופן פעולתם.
🔸 תהליכי למידה – הבנת היבטים כמו זיכרון, ריכוז, חשיבה קריטית והתפתחות קוגניטיבית.
🔸 פלסטיות עצבית – הכרת יכולתו של המוח להשתנות וללמוד מניסיון, תרגול וחוויות למידה.
🔸 קשר בין פעילות המוח ללמידה – כיצד ניתן ליישם ידע מדעי כדי לשפר את תהליכי ההוראה ולייעל למידה.
🔸 אבחון וטיפול – זיהוי קשיים לימודיים ופיתוח אסטרטגיות מבוססות מדעי המוח לטיפול בהם.
✍ כתבה וערכה: טלילה מזרחי | אינטלקט סקול – תלמד. תוביל.
כל הזכויות שמורות © טלילה מזרחי אינטלקט סקול תלמד תוביל